Träning – viktigt för hållningen

Fysisk träning är viktigt av så många fler orsaker än att enbart hålla vikten nere – bland annat för att få eller bibehålla en bättre hållning!

En stor anledning till varför många vuxna idag väljer att syssla med någon form av fysisk träning är nästan enbart för att hålla vikten i schack. Det finns självfallet också dom som gör detta av helt andra orsaker. Som av det faktum att man mår bättre rent mentalt och att man förbättrar den allmänna hälsan, men mångas huvudorsak är alltså fortfarande att hålla nere de bråkiga extrakilona.

Av denna anledning så är det också en hel del människor som trappar ner sin träning rejält, eller till och med slutar helt och hållet, när de tycker sig ha kommit ner till sin idealvikt. Om det sedan också är så att man lyckas bibehålla vikten genom olika former av dieter och dylikt, så ser dessa människor heller ingen anledning att återuppta någon form av fysisk aktivitet. En tråkig sak med detta, om vi enbart ser till det utseendemässiga, är att det är en himla stor skillnad på att enbart passa i ett par byxor eller en klänning och att bära upp denna på ett riktigt snyggt sätt!

Anledningen är att man ganska snabbt kommer att tappa stärkande och formande muskulatur, om man nästan helt slutar röra på sig, som då kommer påverka allt ifrån kroppens form till dess hållning. Vikten är med andra ord långt ifrån det enda som spelar roll när det kommer till att bära upp sina klädesplagg så snyggt som möjligt, vilket borde vara en nog stor anledning att även fortsättningsvis hålla i sin träning, trots att man nått den vikt som man haft som huvudmål när man började sin träning. Istället för att sluta helt och hållet så rekommenderar vi alltså det betydligt bättre alternativet att minska träningsdosen en del men att fortfarande köra på i åtminstone någon utsträckning, om inte annat i hemmets lugna vrå!